Tehokas hälytysvalvonta suojaa yrityksesi tiloja, järjestelmiä ja laitteita vahingoilta. Jatkuvan valvonnan ja nopean reagoinnin avulla voidaan ehkäistä suurin osa henkilö- ja omaisuusvahingoista. Hälytysvalvontapalvelun valintaan vaikuttaa moni asia, joihin on syytä kiinnittää huomiota palvelua hankittaessa.
Hälytysvalvontapalvelun valinta on tyypillisesti ajankohtaista täysin uutta järjestelmää hankittaessa, olemassa olevan laitteiston siirtoyhteyden päivittämiseksi tai palveluntoimittajien kilpailuttamiseksi. Perinteisiä analogisia puhelinlinjoja käyttävät siirtoyhteydet on suositeltavaa päivittää mahdollisimman pian nykyaikaisiin langattomiin GPRS- tai kiinteisiin Ethernet-siirtoyhteyksiin.
Mitä kannattaa huomioida hälytysvalvontaa valitessa?
Olemassa olevan järjestelmän hälytysvalvontaa valittaessa on tärkeintä selvittää järjestelmätyyppi sekä sen käyttämä siirtoyhteys. Laitetyyppi selviää helpoiten keskusyksikön merkinnöistä. Ongelmatilanteessa voi lähettää vaikkapa kännykkäkameralla napatun kuvan turvallisuuspalveluita tarjoavan yrityksen asiantuntijalle, joka auttaa selvittämään laitteistolle sopivat ratkaisut. Olemassa oleville laitteille valittava uusi ratkaisu määräytyy tavallisesti laitteiden iän ja tyypin mukaan.
Mikäli hälytysvalvontapalvelua valitessa olet hankkimassa myös valvontaan liitettäviä laitteita, on ensimmäisenä hyvä miettiä valvottavia tiloja ja kiinnittää huomiota esimerkiksi sisäänkäyntien määrään ja sijaintiin sekä mahdollisesti erityistä valvontaa vaativiin tiloihin. Uusien laitteiden valintaan vaikuttaa liitettävän järjestelmän koko ja käytettävissä oleva tiedonsiirtoyhteys. Mieti myös haluatko ostaa laitteet omaksesi vai vuokrata laitteen palveluntarjoajalta.
Valvonnan aloittaminen
Kun laitteet ja siirtoyhteys on päätetty, on aika valmistautua valvonnan aloittamiseen. Voit itse päättää mitä kohteessa valvotaan ja milloin kohde on valvonnassa. Valvotaanko murtohälytyksien lisäksi esimerkiksi järjestelmän kytkentöjä? Tällöin hälytyskeskus ryhtyy toimenpiteisiin, mikäli laite kytketään pois päältä poikkeavana ajankohtana tai on jäänyt kytkemättä päälle määriteltynä aikana.
Hälytyskeskuspäivystäjä toimii hälytyksen tullessa aina määrittelemiesi toimintaohjeiden mukaan. Hälytysvalvontapalvelun tilausta suunnitellessa voi jo valmiiksi pohtia vaihtoehtoja toimenpiteille, joihin eri aikoihin ja eri syistä tulevat hälytykset johtavat. Haluatko esimerkiksi ilmoituksen puhelimitse tai tekstiviestillä jatkotoimien päättämiseksi, tai lähetetäänkö vartija suoraan paikalle tiettynä ajankohtana tulevista hälytyksistä?
Erityiskohteet ja lisäpalvelut
Erityistä turvallisuutta vaativissa kohteissa tulee ottaa huomioon mahdollisesti vaadittu varmennettu linja ja selvitettävä vaatiiko tiedonsiirto turvaluokituksen sekä tarvitaanko tiedonsiirrolle viranomaislinja. Kohteita, joissa nämä voivat olla tarpeen ovat esimerkiksi pankit, museot ja jalokiviliikkeet.
Tarvitsetko muita palveluita? Hälytysvalvontaan on mahdollista liittää kameravalvonta, etäkuvavalvonta sekä muita vartiointipalveluita. Kun kokonaiskuva on mahdollisimman hyvin selvillä, on mahdollista saada kerralla paras mahdollinen ratkaisu.
Onko yrityksesi hälytysvalvonnan hankinta tai päivittäminen ajankohtaista?